Heb je vragen over MyParcel? Bel ons dan gerust via 03 808 18 20.

Feestdagen

Tips om de feestdagen zo goed mogelijk door te komen!

February 16, 2023
Afbeelding voor Tips om de feestdagen zo goed mogelijk door te komen!

Om ervoor te zorgen dat jij optimaal voorbereid bent op deze periode geven wij je graag tips hoe je klanten kunt stimuleren om eerder te bestellen. Op sommige dagen worden er zelfs 3 keer meer pakketten bezorgd dan normaal!

Tip 1. Communiceer snel en transparant
Vanwege het grote aantal te verwerken pakketten, is de kans op een vertraging een stuk groter. Ons advies is om altijd snel en transparant te communiceren naar klanten bij eventuele vermissing van een pakket. Mocht het mogelijk zijn, kun je er zelfs voor kiezen om direct een nieuw pakket op te sturen. Op die manier is de kans groot dat het pakket alsnog op tijd komt en jouw klant een tevreden gevoel overhoudt van zijn bestelling bij jouw webshop. Tevreden klanten zullen tenslotte eerder bij je terugkeren!

Tip 2. Lever je pakketten op tijd in bij de vervoerder
Lever jouw pakketten tijdig in de vervoerder, dan weet je zeker dat alle cadeaus op tijd worden bezorgd bij jouw klanten. Stimuleer ook jouw klanten om eerder hun bestellingen te plaatsen voor de feestdagen zodat je de gewenste bezorging beter kunt garanderen.

Tip 3. Lever alles zo efficiënt mogelijk aan
Door gebruik te maken van de ophaling van bpost, kan je gemakkelijk en snel grote partijen verschepen.

  1. Zorg dat de ruimte in rolcontainers zo goed mogelijk wordt benut.
  2. Verpak al je pakketten zo klein en efficiënt mogelijk, dan kunnen meer pakketten in een keer vervoerd worden.
  3. Zorg dat je zendingen op tijd klaar staan, dan nemen ze alles makkelijk mee en werken we samen efficiënter.
  4. Geef niet meer rolcontainers mee dan je vooraf bij onze planning hebt aangegeven.

Tip 4. Verpakkingstips
Voorkom mogelijke vertraging en/of schade door voor iedere zending de juiste verpakking te kiezen. Onze verpakkingstips:

  • Wanneer je dozen hergebruikt zorg er dan voor dat er geen oude stickers of barcodes zichtbaar zijn. Zo worden verwarringen met afleveradressen voorkomen.
  • Zorg dat je pakket geen scherpe hoeken heeft om beschadiging van andere pakketten te voorkomen.
  • Gebruik geen touw, draad of tape om meerdere pakketten aan elkaar te bevestigen.
  • Artikelen zoals glas, aardewerk, enzovoorts. dienen in een 7 millimeter dubbelgolfkarton doos, van het type BC, verstuurd te worden.

Tip 5. Uitpakken wordt een feestje
De feestdagen bieden een mooie kans om zonder al teveel moeite net dat beetje extra te doen voor jouw klant. Bijvoorbeeld een persoonlijk kaartje, unieke kortingscode of geschenkverpakking. Dit geeft de klant het gevoel dat je verder gaat dan andere webshops en zal hem aan je merk binden. Wie weet deelt de klant dit ook nog op social media wat voor meer bereik & naamsbekendheid kan zorgen.

MP_blog_instagram deel 6_beeld-1.jpg

Tip 6. Verzekeren van kostbare zendingen
Een beschadigd of vermist pakket is niet alleen vervelend voor de klant, maar ook voor jou als webshop. Overweeg daarom om pakketten tijdens deze drukke periode verzekerd te verzenden. Vanwege de grote hoeveelheden pakketten zal het alleen maar een positieve return opleveren. Je kunt dan in ieder geval binnen de 7 kalenderdagen een claim indienen. In de meeste gevallen (indien goed verpakt) heb je recht op een vergoeding van de vervoerder.

Let op: vertraagde pakketten vallen nooit onder de verzekering! Jij en jouw klant dienen hier te allen tijden rekening mee te houden.

Tip 7. De branded Track & Trace pagina leidt tot minder vragen
Ga naar jouw MyParcel-account en stel jouw persoonlijke Track & Trace pagina in. Hierdoor zien jouw klanten de verzendstatus van hun bestelling in de huisstijl van jouw webshop. Daarbij kan je een advertentie plaatsen waarmee je de kans op een herhaal aankoop vergroot.

Tip 8. Stimuleer bezorging bij een Postnl, bpost of DPD locatie in de checkout.
Juist rondom de feestdagen is het belangrijk om klanten zelf te laten bepalen waar en wanneer ze het pakket willen ontvangen. Met de checkout module is het mogelijk om hen dit te bieden. Stimuleer in de checkout om te kiezen voor bezorgen op een PostNL, bpost of DPD locatie. Hiermee verhoog je de bezorgkansen en dus een tevreden klant.

Tip 9. Retourproces inrichten
Gezien er zoveel cadeaus en outfits worden besteld, neemt het aantal retouren in of direct na deze periode hoogstwaarschijnlijk ook toe. Bied jouw klanten extra service en geef ze langer de mogelijkheid om sinterklaas- en kerstaankopen te retourneren. Bijvoorbeeld tot de tweede week van januari.

Tip 10. Wat te doen bij problemen met pakjes
Aangezien het drukker is en heel de sector op volle toeren draait, vragen de vervoerders om rekening te houden met de termijnen voor je onderzoeken en klachten.
Als een pakket verloren is en nog geen scan van aflevering heeft, maar het heeft in de laatste 10 dagen nog een scan gehad, kan er geen onderzoek worden opgestart bij de vervoerder. Maar pas op met de maximumtermijnen (21 dagen bij bpost, 30 dagen bij PostNL en DPD).
Schadegevallen aan de andere kant, moeten binnen de 7 kalenderdagen worden gemeld.
Ook bij ons is het drukker dan normaal, en wij werken extra hard door op jullie cases. Wij vragen dus ook om enkel voor dringende zaken te bellen zodat wij je de service kunnen blijven geven die je van ons gewoon bent.