Om te zorgen dat pakketten op tijd geleverd worden, is het niet alleen belangrijk dat jij ze op tijd verstuurt, maar ook dat jouw klanten op tijd bestellen. Vermeld daarom op verschillende plekken de uiterlijke dag en tijd dat klanten een bestelling kunnen plaatsen. Doe dit bijvoorbeeld door een banner op de homepage en productpagina’s te plaatsen, een pop-up in te schakelen, jouw FAQ pagina te updaten en via social media. Op die manier kan je teleurstellingen voorkomen.
Extra nieuwsbrief naar klanten.
De decembermaand is een geschikte periode om bijvoorbeeld een nieuwsbrief naar klanten te sturen. In die nieuwsbrief kun je belangrijke onderwerpen voor de eindejaarsperiode nog eens aanstippen. Bijvoorbeeld dat klanten op tijd moeten bestellen om de bestelling op tijd te ontvangen of om begrip te vragen voor de drukte. Onderstaande kalender geeft een goed inzicht in de drukte die de maanden november en december met zich mee zullen gaan brengen.
November
De maand november verloopt redelijk normaal.
Enkel vrijdag 29/11 is Black Friday.
Vrijdag 1/11 en maandag 11/11 zijn wij gesloten wegens een feestdag.
December
Enkel de week van 9 tot 13 december is het gewoon druk. De andere weken zijn extreem druk op klantenservice!
Maar ook qua levering zal 24h levering absoluut geen evidentie zijn, houd hier rekening mee en verwittig jullie klanten!!
25/12 zijn wij gesloten.
Op 24/12 en 31/12 sluiten wij iets vroeger dan normaal (16.00h).
Zet kortingsacties eerder in om een deel van de piek naar voren te halen.
De feestdagen in november zijn ideaal om klanten met een kortingsactie te stimuleren om eerder hun bestellingen te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan Singles Day, 11 november, of de intocht van Sinterklaas, 17 november. Bereid je voor en bedenk bij het vaststellen van je kortingsacties ook aan de volgende punten: de producten waarover je korting wilt bieden, wat voor korting je wilt doorvoeren, de prijs met korting, wanneer de korting van start gaat én niet te vergeten wanneer deze eindigt, waar je over je kortingen wilt communiceren enzovoorts.
Communiceer de kortingsacties op de juiste manier.
Je zou onmiddellijke acties van jouw doelgroep enigszins kunnen stimuleren. Gebruik in je communicatie een van de volgende tactieken:
- Urgentie: “Maak je klaar!” of “Bereid je voor!”
- Schaarste: “Je hebt maar 24 uur de tijd…” of “Zolang de voorraad strekt…”
- Exclusiviteit: “Alleen voor onze members” of “Speciaal voor jou!”
- Tijd over? Denk dan ook aan cross-selling! Bied je klanten een ultieme gift guide voor de feestdagen. Je helpt ze hiermee met het kopen van cadeautjes voor hun familie en vrienden.