Het internet is wereldwijd de grootste marktplaats en voldoet aan verschillende globale noden . Online winkels hebben een revolutie teweeggebracht in de manier waarop mensen handelen, waardoor geografische grenzen vervagen en overschreden worden. Volgens een rapport wordt verwacht dat in 2021 meer dan 2,14 miljard mensen wereldwijd goederen en diensten onlinen kopen, een stijging van 1,66 miljard wereldwijde digitale kopers ten opzichte van 2016. In dat jaar bedroeg de wereldwijde e-retailverkoop $ 2,8 miljard, en voorspellingen tonen een groei tot $ 4,8 miljard in 2021. In een dergelijk scenario hoef je als ondernemer alleen maar online aanwezig te zijn om de verkoop van uw product te stimuleren.
Maar het enorme volume van een online marktplaats kan er ook toe leiden dat je product verdwaalt in een zee van opties. Nadat je een e-commerce winkel hebt opgezet, is het belangrijk om hier relevant verkeer naar toe te leiden. En daarvoor heb je niet alleen een aantal geweldige producten nodig, maar ook een even efficiënte marketingstrategie waarmee je een niche voor je bedrijf kan creëren.
Een goed gedefinieerde marketingstrategie helpt je het bereik van je bedrijf te verbeteren. De eerste stap naar het creëren van een effectieve e-commerce marketingstrategie is het identificeren van de doelgroep – aan wie je verkoopt – en wat het product voor hen doet. Uw doelgroep bepaalt de marketingstrategie voor je e-commercebedrijf.
Als het gaat om een online winkel, zijn er veel marketingmogelijkheden. Hoewel een aantal jaar geleden veel bedrijven de voorkeur gaven aan traditionele marketingstrategieën, onthulde een recent rapport dat in 2018 83% van de bedrijven was overgestapt op digitale marketing. Om in de race te blijven en deze te winnen, is hier een lijst van 8 e-commerce marketingkanalen om je bedrijf relevant, robuust en lonend te maken:
1. CPC advertising
Cost-per-Click marketing is een advertentiekanaal voor digitale marketing waar klanten alleen betalen wanneer op hun advertentie wordt geklikt door een online gebruiker. Ze betalen dus niet zomaar voor de plaatsing van de advertentie. Op deze manier zorgen marketeers ervoor dat ze alleen betalen voor advertenties die echt zijn opgemerkt door potentiële klanten. De meeste CPC-advertenties verschijnen op de pagina’s van populaire zoekmachines zoals Google. Dan weet je ook wat je target. Onderzoek van Search Engine Land zegt dat 63% van de mensen op een Google-advertentie zou klikken.
Voor CPC-advertenties kan je kiezen voor een van onderstaande kanalen of voor alle drie – afhankelijk van je campagnegrootte en –budget.
Betaalde zoekadvertenties
Een van de meest populaire varianten van CPC is betaalde zoekadvertenties. Dit zijn advertenties die op je scherm verschijnen wanneer je naar een bepaald item zoekt. Met betaalde zoekadvertenties staat je advertentie als een gesponsorde link op de resultatenpagina van zoekmachines zoals Google. Dus als een klant naar een item zoekt, linken zoekmachines relevante zoekwoorden aan je bedrijf en verschijnt de CPC-advertentie bovenaan de resultatenpagina van de zoekopdracht.
Display advertenties
Display-advertenties zijn advertenties in een afbeelding of een grafische beweging. Je advertentie moet voldoen aan de vereisten voor grootte en inhoud bij het indienen van de visuele advertentie. Soorten display-advertenties zijn
- banneradvertenties (die meestal bovenaan websites worden weergegeven),
- retargeting advertenties (die worden weergegeven als webpagina’s voordat gebruikers worden omgeleid naar een pagina waarop ze oorspronkelijk navigeerden),
- rich media (advertenties bevatten interactieve en klikbare elementen ), en
- videoadvertenties.
Advertenties met productvermeldingen
Advertenties met productvermeldingen of winkelcampagnes geven meer gedetailleerde informatie aan klanten dan standaard tekstgebaseerde advertenties. Ze vallen op door een afbeelding, de beoordelingen en andere relevante productinformatie. Dit soort advertenties biedt een hoger conversiepercentage, een groter bereik en verbeterde zichtbaarheid voor je bedrijf.
2. Search engine optimization (SEO)
De grootste uitdaging voor de meeste bedrijven is zorgen voor een optimale zichtbaarheid van online winkels. Je hebt vaak een heel goede website, maar als je geen verkeer naar je site kan genereren, ga je ook geen inkomsten genereren.
Dit is waar zoekmachineoptimalisatie van start gaat. Maandelijks zijn er bijna 14 miljard online zoekopdrachten. SEO is het proces om je website of winkel beter te laten scoren op pagina’s met zoekresultaten.
Studies tonen aan dat mensen meestal alleen de eerste twee pagina’s van de zoekmachine scannen , en bijna 74% van de consumenten gebruikt zoekmachines om lokale bedrijfsinformatie te vinden.
De stap naar een effectieve strategie voor zoekmachine optimalisatie is het gebruik van de juiste tools. Enkele van de meest gebruikte SEO-tools zijn Google Pagespeed Insights, Google Analytics, SEO Web Analyse en SERP Simulator.
3. Content marketing
Content marketing is het proces waarbij relevante inhoud wordt verspreid om een doelgroep aan te trekken om de winst te vergroten. Het wordt gebruikt door 86% van de B2B-marketeers, omdat het helpt een loyale klantenbasis op te bouwen. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat content marketing een groot aantal van 79% van de marketeers helpt bij het opleiden van hun publiek, en nog eens 75% van de marketeers gebruiken het om geloofwaardigheid bij hun klanten op te bouwen.
Als het gaat om content marketing tools, zijn de meest voorkomende infographics, webpagina’s, podcasts en video’s. Dit soort marketing gebruikt inhoud in verschillende vormen om je product waardevol te maken voor de klant. Je kan bijvoorbeeld een leuke YouTube-video over je bedrijf maken of een korte film waarin je product naadloos is verweven. Een andere zeer populaire vorm van content marketing zijn blogposts, waar je schrijft over producten of onderwerpen waarin je doelgroep geïnteresseerd is.
Content marketing geeft je de mogelijkheid om echt outside- -the-box te denken en premium-content te creëren die je aandacht trekt.
Er zijn geen echte regels als het gaat om content marketing, zolang de inhoud je product en doelgroep aanspreekt. Het is wel belangrijk om de juiste inhoud te maken in de juiste fase van productontwikkeling. Lever steeds meer dan je belooft is de gouden tip.
Dit is een vorm van marketing via sociale media waarbij je product aangeraden wordt door (bekende) personen die invloed hebben op bepaalde sociale groepen. Influencer marketing gebeurt voornamelijk via sociale media platforms zoals YouTube en Instagram.
Je moet voorkomen dat influencers die je inhuurt onlosmakelijkverbonden zijn met je product. Onwenselijk gedrag van de influencer kan dan de verkoop van je product negatief beïnvloeden.
Influencer marketing lijkt echter de weg vooruit, met 93% van de marketeers die ervoor kiezen om dit als hun belangrijkste marketingstrategie te gebruiken.
4. Influencer marketing
Dit is een vorm van marketing via sociale media waarbij je product aangeraden wordt door (bekende) personen die invloed hebben op bepaalde sociale groepen. Influencer marketing gebeurt voornamelijk via sociale media platforms zoals YouTube en Instagram.
Je moet voorkomen dat influencers die je inhuurt onlosmakelijkverbonden zijn met je product. Onwenselijk gedrag van de influencer kan dan de verkoop van je product negatief beïnvloeden.
Influencer marketing lijkt echter de weg vooruit, met 93% van de marketeers die ervoor kiezen om dit als hun belangrijkste marketingstrategie te gebruiken.
5. Social media marketing
Dit is het gebruik van sociale media platforms om een band met je klantenbestand op te bouwen om de verkoop te verhogen, verkeer te stimuleren en een merk op te bouwen. Enkele van de belangrijkste platforms voor sociale media zijn Facebook, YouTube, Instagram, Twitter en Snapchat.
Verschillende vormen van inhoud zijn een belangrijk onderdeel van social media marketing, video, afbeeldingen en tekst. Alles, variërend van een eenvoudig Facebookbericht tot een volledige videosponsoring van je bedrijf, wordt een marketingmiddel voor sociale media.
Social media marketing helpt een dialoog tot stand te brengen tussen bedrijven en een klantenbestand. Het geheim van een succesvolle social media-campagne is het creëren van organische inhoud en rekening te houden met de inhoud die je klanten willen zien.
Een interessant aspect van sociale media marketing is sociale handel. Dit is het gebruik van netwerk websites om producten en diensten te promoten en verkopen. Zo verkrijg je een tastbare mate van succes te in de vorm van inkomsten en betrokkenheid bij sociale media. Het kan variëren van het gebruik van beroemdheden om uw producten te onderschrijven tot het verstrekken van bonuspunten bij het betalen vóór levering.
De meest voorkomende en populaire marketingtools voor sociale media zijn Social Clout (tool voor analyse van sociale media), Canva (tool voor grafisch ontwerp) en Buffer (tool voor planning van sociale media). Met slechts enkele van dergelijke tools is uw marketingstrategie voor sociale media goed.
6. Email marketing
E-mailmarketing is een van de oudste vormen van digitale marketing en gebaseerd op 2018-gegevens, het blijft ook een van de belangrijkste vormen. Simpel gezegd, e-mailmarketing is een proces waarbij je via de mail contact hebt met je klantenbestand. Dit kunnen eenvoudige welkomst-e-mails zijn; Bedankt e-mails of re-engagement e-mails. E-mailmarketing helpt bij het afleveren van gerichte berichten en bereikt een breder publiek tegen lage kosten.
Om te voorkomen dat uw e-mail verloren raakt in een hoop spamberichten, zorg je ervoor dat de e-mails gepersonaliseerd zijn. Zo voelt elke klant zich betrokken bij de campagne. Onderzoek zegt dat e-mailmarketing efficiënter is dan social media-marketing op basis van de statistieken dat 90% de e-mails ontvangt, terwijl slechts 2% van de Facebook-gebruikers uw bericht zien. Het gemiddelde rendement op investering is dan ook hoger bij e-mailmarketing.
Enkele van de meest populaire e-mail marketing tools zijn Constant Contact (dat wordt geleverd met e-mail automatiserings software), SendInBlue (dat e-mail- en sms-campagnes combineert in één uniek platform) en GetResponse (een alles-in-één marketingplatform).
7. Affiliate marketing
Dit is een strategie waarbij je externe uitgevers kunt gebruiken om verkeer te genereren en bewustzijn over uw product te creëren. Deze externe uitgevers staan bekend als filialen die een commissie worden betaald om manieren te vinden om je bedrijf te promoten, en is gunstig voor zowel merken als filialen.
De gelieerde onderneming kan een persoon zijn of een bedrijf dat uw product op een aantrekkelijke manier op de markt brengt voor potentiële klanten.
Partners hebben vaak loyale consumenten die verkeer kunnen genereren naar je product. Enkele van de meest voorkomende affiliate marketing tools zijn Link Trust (dat de aanpasbare interface en klantenondersteuning biedt), Afftrack (activeert onbeperkte klik voor alle pakketten) en Hit Path (biedt een schaalbaar en aanpasbaar pratend platform).
8. Locatie gebaseerde marketing
Locatie gebaseerde marketing, ook bekend als geomarketing, is een vorm van gepersonaliseerde marketing die gebaseerd is op de exacte locatie van waar je klant zich nu of recent bevind. Daaruit worden conclusies getrokken over mogelijke voorkeuren van de klant. Zo worden geschikte producten voorgesteld.
Het potentieel van locatiegebaseerde marketing is enorm toegenomen met de omvang en het bereik van smartphones. Met de ingebouwde navigatiefunctie kunnen bedrijven weten waar een persoon zich bevindt en vervolgens de juiste advertenties sturen.
Door locatietags en lokale SEO-trefwoorden te gebruiken, wordt de kans op het aantrekken van nieuwe klanten verbeterd. De lokale zoekwoorden kunnen ook worden gebruikt als tags om op sociale mediaplatforms te plaatsen om de zichtbaarheid te vergroten. Nabijheid marketing is alleen succesvol als je geschikte trefwoorden en tags kan gebruiken waarmee de geografische locatie van een klant en de productvereisten van de klant kunnen worden gecombineerd.
De volgende stap
Afgezien van het gelijkmaken van het speelveld voor grote en kleine bedrijven, is het kapitaal dat betrokken is bij het creëren van een e-commerce marketingstrategie voor uw marketingkanalen veel lager dan zijn traditionele tegenhangers. Met de uitbreiding van smartphones is digitale marketing de meest moderne manier van gegevens verspreiding. Een kick-ass online bedrijf gecombineerd met een goed doordachte marketingstrategie is het enige recept dat u nodig hebt voor succes.