Heb je vragen over MyParcel? Bel ons dan gerust via 03 808 18 20

België België



De checklist voor het versturen van al jouw pakketten wereldwijd

Of je nu een grote of kleine webshop hebt: veel webshops krijgen te maken met bestellingen uit het buitenland. Ga jij wereldwijd pakketten versturen? Dan zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Omdat jouw pakketten vaak grote afstanden afleggen, wil je vertragingen en vermissingen voorkomen. Probleemloos verzenden is dan prettig. Daarom is het handig om zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Lees snel deze checklist en je kunt direct aan de slag met wereldwijd pakketten versturen.

Onze tips voor internationaal verzenden

#1 Bekijk van tevoren wat je wel en niet mag verzenden

Sommige producten mag je niet, of alleen onder bepaalde voorwaarden, versturen. Denk bijvoorbeeld aan alcoholische dranken of brandbare vloeistoffen. Controleer daarom op voorhand wat wel en niet mag. Per land verschillen de verzendvoorwaarden. Wil je weten welke dit zijn? Check de lijst met verboden producten.

#2 Houd rekening met invoerrechten en regelgeving

Binnen Europa geldt over het algemeen dezelfde wetgeving, maar buiten Europa kan het verschillen. Daarom is het goed om jouw voorwaarden in meerdere talen beschikbaar te hebben.

Ga je internationaal verzenden, buiten de EU? Dan zal jouw klant in sommige gevallen invoerrechten moeten betalen. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het soort product. Stuur daarom altijd een duidelijke en eerlijke factuur mee. Hoe je de juiste documenten aanlevert, lees je hier.

#3 Gebruik de juiste verpakking

Een pakket dat naar het buitenland wordt verstuurd legt aardig wat kilometers af. Daarom is het belangrijk dat jouw pakket tegen een stootje kan. Gebruik altijd een stevige verpakking, die goed past en het product beschermt. Verkoop je kleinere producten? Dan is het handig om deze in een grotere doos te verpakken. Zo voorkom je dat jouw pakket verkeerd wordt gesorteerd of beschadigd aankomt. Want schade wil je te allen tijde voorkomen. Is er toch schade aan je zending? Lees dan hier wat je kunt doen.

#4 Check het adres op het verzendlabel

  • Adressen kunnen in het buitenland net iets anders opgebouwd zijn dan binnenlandse adressen. Dit verschilt per land. Om dit te controleren is er een handige tool beschikbaar die je heel wat tijd kan besparen.
  • Controleer ook goed van te voren of er geen postbusadres is opgegeven. Het is niet mogelijk om pakketten te versturen naar postbusadressen in het buitenland.
  • Vermeld een telefoonnummer en e-mailadres van jouw klant op het pakket. In veel gevallen wordt er ook contact opgenomen met de ontvanger door de buitenlandse vervoerder over de status van de zending.
  • Houd er ook rekening mee dat er bij veel adressen in Scandinavië en Frankrijk er een deur of appartement code vereist is. Deze kun je noteren in het extra adresveld op het verzendlabel.
  • Vul steeds iets in bij het veld huisnummer, als er geen is gebruik dan een streepje.

#5 Vermeld op voorhand de levertermijn

Wist je dat in sommige landen de douane tot 4 weken de tijd heeft voor de inklaring van een pakket? Die vier weken gaan in zodra het pakket in het land van bestemming is aangekomen. Voorkom frustratie en onduidelijkheid door jouw klant vooraf goed te informeren over de tijdsduur. Je kunt dit bijvoorbeeld opnemen in de Track & Trace e-mail. Voor een volledig overzicht van delevertermijnper land kijk je hier.