Heb je vragen over MyParcel? Bel ons dan gerust via 03 808 18 20

FAQ. Vragen en antwoorden op een rij.

Heb je een vraag, dan hebben wij hieronder wellicht al een antwoord voor je. Kun je het antwoord op je vraag niet vinden, dan mag je altijd telefonisch contact met ons opnemen of een bericht sturen via het contactformulier.

FAQ

Algemeen

 

Hoe werkt verzenden via MyParcel?

Verzenden via MyParcel gaat erg eenvoudig. Het enige dat je nodig hebt is een account bij MyParcel. Kort gezegd werkt het als volgt: via onze website kun je het adres invoeren van de geadresseerde. Hierna kun je een verzendlabel downloaden vanaf onze site. Je kunt dit op de zending plakken met de door ons gratis geleverde verzendetiketten en afgeven bij een van de 2300 bpost servicepunten, 800 DPD parcelshops of 400 PostNL-punten. Het pakket wordt vervolgens binnen de bezorgtermijn bezorgd. Wij hebben daarnaast onder andere oplossingen voor het uploaden van meerdere zendingen in één keer en voor een integratie met uw website.

Wat zijn de voordelen van MyParcel?

Via MyParcel kun je zelf al je zendingen en retours online organiseren met behulp van slimme software. Zo blijf je als webshopeigenaar koploper met je logistieke processen en kun je gebruik blijven maken van de nieuwste technieken en faciliteiten die er beschikbaar zijn tegen de scherpste tarieven. Het makkelijke van MyParcel is dat je als webshopeigenaar geen aanpassingen hoeft te doen aan je site. Ons online systeem wordt door ons doorontwikkeld en van deze functionaliteiten kun je als klant gratis gebruik maken. Daarnaast onderscheidt MyParcel zich op het gebied van service. Je kunt met al je vragen bij ons terecht en je krijgt hier ook direct antwoord op. Dus wel de bezorging van een grote betrouwbare vervoerder maar met het persoonlijke contact van een toegewijd team.

Hoe wordt mijn pakket bezorgd via MyParcel?

Jij kiest tussen PostNL, DPD en bpost met welke vervoerder je pakketten worden geleverd.

Wanneer er onverhoopt toch iets fout gaat bij de bezorging dan kan je bij ons terecht. Wij kunnen je direct een oplossing bieden voor eventuele problemen.

Lees hieronder ook zeker verder over wat we nodig hebben bij claims.

Waar kan ik mijn pakketten afleveren/laten ophalen?

Aangezien elke vervoerder zijn eigen netwerk heeft, is dat afhankelijk van welke vervoerder je hebt gekozen.

Bij bpost kan je ervoor kiezen om je pakketten zelf af te geven bij een van de 2300 postkantoren of postpunten van bpost of je kunt je pakketten laten ophalen. Je mag maximaal 20 pakjes per keer afgeven bij een postpunt of postkantoor.
Heb je er meer? Dan kan je bij ons een ophaling inplannen via transport@sendmyparcel.be. Geef ons het ophaaladres, het aantal pakketjes, het totaal volume (max 1,5 cbm) en het totaal gewicht (max 500 kg) door voor 11u, dan komt bpost het dezelfde namiddag nog ophalen.

 

Voor DPD geef je je pakket af bij een DPD parcelshop. Via deze link kan je zien waar je terecht kan. 

Voor PostNL kan je je pakjes binnenbrengen bij een PostNL punt.
Ophalingen zijn enkel mogelijk op maandbasis, waarbij je dagelijks minstens 5 pakketten moet kunnen meegeven.
Er is geen document beschikbaar met vaste tarieven, omdat het tarief afhankelijk is van je locatie. De prijs die betaald is recht evenredig met de afstand van je zaak tot bij een PostNL-depot.
Als je een offerte wilt opvragen, bezorg je ons op transport@sendmyparcel.be je volume, de gemiddelde afmeting en gewicht per pakket, je locatie een een tijdvakindicatie.
Voor de tijdvakindicatie zijn er 3 mogelijkheden: je kan vragen om binnen een tijdspanne van 1h, 2h of 4h bediend te worden. Uiteraard is 1h duurder dan 2h en 2h duurder dan 4h.
Met een ophaling heb je een levertermijn van 24h.

Kan ik via MyParcel een goede retour oplossing aan mijn klanten aanbieden?

Via MyParcel is het een fluitje van een cent om je retourproces te regelen.
Neem contact met ons op voor meer informatie!

Kan ik met MyParcel ook naar het buitenland verzenden?

Je kunt via MyParcel ook naar het buitenland versturen. Wij hebben voor bijna alle landen binnen de EU aantrekkelijke tarieven.
Mail of bel gerust voor meer informatie.

Tot welk gewicht en afmeting kan ik pakketten verzenden?

Dit hangt af van vervoerder tot vervoerder:

  1. DPD
    • Maximaal gewicht: 30,5 kg (let op, vraag na bij je parcelshop tot welk gewicht je mag inleveren)
    • Maximale omtrek: 3,00 m (L + 2xH + 2xB)
    • Maximale lengte langste zijde: 1,75 meter
  2. bpost
    • Maximaal gewicht: 30 kg
    • Maximale omtrek: 3,00 m (L + 2xH + 2xB)
    • Maximale lengte langste zijde: 1,50 meter
  3. PostNL
    • Maximaal gewicht: 23 kg (tot 31,5 kg komt er een toeslag van 3,01)
    • Maximale omtrek: 
      • Max 100x70x70x50 per pakket en geen maximale omtrek
      • 175x78x58 of max 300 cm is toeslag van € 3,01
    • Maximale lengte langste zijde: 1,75 meter

Ongebruikte zendingen verwijderen uit zendingen overzicht

Dit is niet nodig. Enkel labeltjes die gescand worden bij de vervoerder, worden afgerekend.

Je betaald dus enkel voor wat je effectief verzendt.

Tarieven

Waar vind ik jullie tarieven?

Omdat wij met staffels werken (hoe meer je verstuurt, hoe lager de tarieven), hanteren wij verschillende tarieven. Vraag hier vrijblijvend een offerte aan en ontvang van ons een voorstel op maat.

Wat als ik de aantallen in mijn staffel niet haal?

Je wordt ingedeeld op basis van een verwacht aantal zendingen per jaar. Mocht je onverhoopt de verwachte aantallen niet halen, dan werken wij niet met naheffingen. In goed overleg kunnen we bepalen dat het wellicht verstandiger is om in een andere staffel plaats te nemen. Wij investeren derhalve graag in jouw groei.

Wat zijn de instapkosten voor het gebruik van MyParcel?

MyParcel werkt niet met instapkosten of abonnementskosten. Sterker nog, je hoeft geen enkele investering te doen om direct met MyParcel van start te kunnen gaan.

Wat betaal ik als een pakket niet bezorgd kan worden?

Wanneer een pakket niet bezorgd kan worden, dan komt het retour.

Wij kunnen altijd uitzoeken wat de oorzaak is. Indien de fout bij ons of de vervoerder ligt, dan nemen wij de verzendkosten van het pakket op ons.

Als de fout bij de klant ligt, wordt  

 Wat doe ik als mijn pakket beschadigd, vertraagd of verkeerd geleverd is?

 

  • Vertragingen

 

Als je pakket al meer dan 7 dagen geen scan heeft gehad, laat het ons dan weten. Wij nemen dit op met de vervoerder en informeren je zo snel mogelijk . Stuur ons meteen je verkoopfactuur mee, zo hebben we alle informatie.

 

  • Beschadigingen

 

Bezorg ons binnen de 6 kalenderdagen na scan van aflevering de volgende gegevens via het contactformulier of naar info@sendmyparcel.be.

  • Barcode
  • Foto van de volledige doos
  • Foto van de doos met leesbaar label
  • Foto van het beschermingsmateriaal
  • Foto van de beschadigde goederen
  • De verkoopfactuur (en voor internationale pakketten ook de inkoopfactuur)

 

  • Pakket verloren

 

Staat je pakket op afgeleverd maar heeft de bestemmeling het niet ontvangen?  Vraag eerst aan de klant of het pakket niet bij een buur is afgeleverd.  Is het na een volle werkdag nog steeds niet terecht?  Laat de bestemmeling dan het document invullen dat je hier kan terugvinden.  Bezorg ons deze samen met de verkoopfactuur, zodat wij meer info kunnen opvragen bij PostNL over waar het geleverd is.

Wat zijn de kosten voor de retourservice?

De retourservice is kosteloos. Voor een retourzending geldt hetzelfde voordelige tarief dat u bij MyParcel betaalt voor jouw overige zendingen. Je kunt zelf bepalen wie de kosten van de retourzending op zich neemt: jij, de klant of allebei een deel.

Zijn mijn pakketten verzekerd?

De nationale pakketten zijn bij bpost en PostNL standaard niet verzekerd omdat er zelden wat misgaat. Indien je hier toch behoefte aan hebt, kun je opteren voor een aanvullende verzekering.
Bij DPD zijn je pakketten standaard verzekerd tot 520 euro.
Bij PostNL zijn je pakketten naar Nederland ook standaard verzekerd tot 500 euro.

Je kan pakketten altijd voor hogere bedragen verzekeren, neem hiervoor contact op met de klantendienst.

De afhandeling van een eventuele schadevergoeding laat nooit lang op zich wachten en brengt geen ingewikkelde procedures met zich mee. Hou er wel rekening mee dat er een maximum termijn wordt gehanteerd voor het indienen ervan. Wat we precies nodig hebben voor welke type claim kan je hierboven terugvinden.

Kan ik een korting krijgen als ik andere klanten aanbreng bij MyParcel?

Indien je een tevreden gebruiker bent van MyParcel en je iemand kent die ook gebruik zou willen maken van onze diensten dan kun je deze persoon uitnodigen als affiliate. Je ontvangt gedurende 1 jaar € 0,10 per zending die de door jouw aangebrachte klant verstuurt als korting op jouw aankomende factuur.

Aanmelding

Wat gebeurt er als ik me heb ingeschreven?

Na registratie kun je in principe direct beginnen met verzenden. Op je persoonlijke pagina vind je uitgebreide instructies om MyParcel optimaal te kunnen gebruiken. Indien gewenst lichten wij ook graag een en ander telefonisch toe.

Waar zit ik aan vast bij inschrijving?

MyParcel werkt niet met contracten of abonnementen. Je zit dus nergens aan vast. Inschrijven is geheel vrijblijvend en een goede manier om ons systeem eens te proberen.

Moet ik iets installeren op mijn webshop voor het gebruik van MyParcel?

Je hoeft geen aanpassingen te doen op je website om gebruik te kunnen maken van MyParcel. Wanneer je echter gebruik wilt maken van onze gratis plug-ins dan dienen deze wel te worden geïnstalleerd.

Producten

Wat betaal ik voor de retouroplossing?

Je kunt kosteloos gebruik maken van de retouroplossing van MyParcel. Net als voor het gebruik van onze andere functionaliteiten betaal je alleen een bedrag per verzonden pakket.

Kunnen mijn klanten track & trace informatie ontvangen?

Je krijgt voor al je zendingen de beschikking over ‘realtime’ track & trace informatie van de vervoerder. MyParcel biedt de mogelijkheid om deze track & trace gegevens automatisch te e-mailen naar je klant in je eigen look & feel. Met deze informatie ben jij, en is jouw klant, in staat het pakket van A tot Z te volgen.

Je kan ook de Track&Trace pagina in jouw eigen huisstijl ontwerpen.
Zo zien klanten bij iedere bestellen jouw gepersonaliseerde Track&Trace pagina.
Meer informatie kan je in onze blog terugvinden, instellen doe je hier.

Heb ik een speciale printer nodig voor het printen van de verzendlabels?

Je hebt voor het gebruik van MyParcel geen speciale printer nodig. Je kunt een normale A4 inkjet of laserprinter gebruiken voor het afdrukken van de verzendlabels. Het is ook mogelijk om in A6 formaat te printen wanneer je gebruik maakt van een speciale labelprinter zoals een Zebra printer.

Kan ik ook printen met een Dymo labelwriter?

Wanneer je gebruik wilt maken van een dymo label writer kan dit in de meeste gevallen niet. De verzendlabels hebben een verplicht A6 formaat. De enige printer van Dymo die dit formaat kan printen is de dymo LabelWriter 4XL.

Service

Wat gebeurt er met pakketten die niet kunnen worden bezorgd?

MyParcel zoekt voor je uit wat de reden is dat het pakket niet kan worden bezorgd. Vervolgens gaan we op zoek naar een oplossing om het pakket alsnog zo snel mogelijk bij de geadresseerde te bezorgen. Uiteraard in samenspraak met jou als klant.

Wat gebeurd er met pakketten die beschadigd aankomen?

Hiervoor neem je contact op met onze klantendienst. Wij nemen de last van het indienen en opvolgen van claims uit je handen.

Bezorg ons binnen de 6 kalenderdagen na scan van aflevering de volgende gegevens via het contactformulier of naar info@sendmyparcel.be.

  • Barcode
  • Foto van volledige doos
  • Foto van de doos met leesbaar label
  • Foto van het beschermingsmateriaal
  • Foto van de beschadigde goederen
  • De verkoopfactuur (en voor internationale pakketten ook de inkoopfactuur)

Hou er rekening mee dat bij DPD, als het pakket zichtbaar is beschadigd, er “onder voorbehoud” moet worden afgetekend om aanspraak te kunnen maken op de vergoeding.

 

Wat kan mijn persoonlijk accountmanager voor mij betekenen?

Uiteraard kun je terecht bij onze accountmanagers met vragen over je zendingen. Je hoeft hierdoor zelf geen contact met bpost op te nemen. Wij hebben goede contacten bij bpost en kunnen je meestal direct een oplossing bieden. Daarnaast hebben onze accountmanagers ook kennis van allerlei zaken op het gebied van het e-commerce. Heb je vragen over SEO of wilt u weten waar je voordelig verpakkingen kunt kopen? Je kunt met al je vragen bij ons terecht. Wij doen ons best om je vervolgens verder te helpen.

Wanneer kan ik MyParcel bereiken?

Wij zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar van 09.00 tot 17.00 uur. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen ons een e-mail te sturen. Je hebt dan op werkdagen dezelfde dag nog antwoord op je vraag. Als klant van MyParcel kun je ons op afspraak ook in de avonduren en het weekend bereiken.

Hoe de toeslag naheffing postpunt van bpost te vermijden?

Bpost rekent een toeslag aan van 0,70 euro als je je pakje binnenbrengt om te verzenden in een postpunt, postkantoor of pakjesautomaat.  Je kan deze op 3 manieren vermijden:

  1. Door het binnen te brengen in een Masspost center (een lijst kan je via deze link terugvinden).
  2. Door het bij ons op kantoor binnen te brengen, dan zorgen wij dat het wordt opgehaald.  Het adres is Adriaan Brouwerstraat 16, 2000 Antwerpen.
  3. Door het pakketje te laten ophalen.
    Eenmalige ophalingen kan je via ons aanvragen. Dat kan dagelijks voor 11:00 per mail naar transport@sendmyparcel.be, met in het onderwerp duidelijk het woord OPHALING.
    De ophaling gebeurt dan de dag zelf tussen 13:00 en 17:00 met een uurtje speling afhankelijk van de drukte op de baan.
    Verder geef je ons steeds :
  • ophaaladres
  • aantal
  • Volume van het geheel (max 1,5m3 per keer)
  • gewicht van het geheel ( max 500kg per keer)

Je krijgt van ons dan een pdf formulier waaraan je zelf nog de barcodes die je meegeeft toevoegt.

Je kan deze dan uit je zendingen overzicht exporteren en printen (via google spreadsheets of numbers anders klopt de format van de barcodes niet).

Dit blad en de barcodes laat je aftekenen door de koerier want dat is je bewijs van afgifte.

Dit kost 16 euro (excl btw) per ophaling in Wallonië, 7 euro voor Vlaanderen. Dit is per ophaling, en niet per pakketje.

Vanaf 11 pakketjes is het dus goedkoper om het te laten ophalen dan om het zelf binnen te brengen.