Heb je vragen over MyParcel? Bel ons dan gerust via 03 808 18 20

België België



Schade aan de zending? Dit is wat je moet doen

Helaas komt het weleens voor: schade aan een zending. Als je klant een beschadigd pakket heeft gekregen, kun je via ons een schadevergoeding aanvragen bij bpost. Voorwaarde is wel dat jouw pakket verzekerd verzonden is. In deze blog leggen we je uit hoe het precies zit.

Pakket beschadigd? Dit zijn de voorwaarden om een schadeclaim aan te vragen

Om aan te tonen dat jouw pakket beschadigd is, moet bpost de schade erkennen. Daarom hebben we een checklist opgesteld met alle voorwaarden. Zo weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet bij het aanvragen van een schadevergoeding.

Wat moet je aanleveren bij een schadeclaim?

Zorg dat je claim compleet is; zo wordt de schade zo snel mogelijk opgenomen. Het handigste is om binnen 7 dagen na de schade aan de zending onderstaande documenten te uploaden binnen jouw MyParcel account:

  • De originele inkoopfactuur. Je bent verzekerd tegen de inkoopwaarde exclusief btw en de verzendkosten, daarom is deze factuur leidend.
  • De originele verkoopfactuur. Verkoop je zelfgemaakte producten waarbij geen inkoopfactuur kan worden voorgelegd? Dan volstaat de verkoopfactuur.In dit geval wordt 60% van de verkoopwaarde vergoedt exclusief btw en de verzendkosten.
  • foto’s, namelijk:
    • 1 foto van de buitenverpakking met het verzendlabel zichtbaar.
    • 1 foto van de binnenverpakking en het beschermingsmateriaal.
    • Tip: zorg ervoor dat jouw klant dit nog heeft. Het is een van de voorwaarden van bpost.
    • 3 foto’s van de artikelen. Dit betekent 1 foto van alle artikelen samen en 2 detailfoto’s.

In deze instructievideo zie je precies hoe je dit doet:

Wat indien mijn pakket niet verzekerd is verzonden?

Dan stuur je ons net zo goed de inkoopfactuur (of verkoopfactuur) en de foto’s door. Je zal dan een wettelijke vergoeding ontvangen op basis van gewicht. Ook je verzendkosten worden je terugbetaald.

Wat kan ik doen bij een vermist pakket?

Mocht een pakket vermist lijken dan kunnen wij een onderzoek opstarten bij de vervoerder. Bij een vermissing van een pakket zijn de volgende gegevens vereist:

  • Een beschrijving van het pakket (afmeting, gewicht, kleur, logo, etc.) + inhoud van de pakketzending.
  • Een inkoop- of verkoopfactuur in PDF-vorm van het verzonden product.
  • Het telefoonnummer van de geadresseerde.

Heb je nog vragen over een vermist pakket, schades of schademeldingen? Laat het ons zo snel mogelijk per e-mail weten, dan gaan wij ermee aan de slag.